Hoppa till innehållet

Säsongen har avslutats i Bottniska viken – rekordstora mängder avfall forslades bort från skärgården

I år avslutades sommarsäsongens underhållsarbete i Bottniska vikens utfärdshamnar i början av november. Den livliga sommarsäsongen präglades av samma utmaningar som under de senaste åren: att avfallsmängderna ökar och arbetet utförs med tillfälligt, inhyrt materiel. För att Bottniska vikens unika natur inte ska hamna i skuggan av övriga Östersjön, samlar vi nu året runt in medel för att förnya servicefartyget M/S Roope-Botnia.

Skeppare Mikael på M/S Roope-Botnia bär ved. Den gamla M/S Roope-Botnia togs ur bruk redan 2021. Bild: Christoffer Björklund.

– Underhållsarbetet i utfärdshamnarna har slutförts för den här säsongen, men inom föreningen arbetar vi flitigt året runt för att kunna förnya M/S Roope-Botnia, som togs ur bruk redan 2021. Alla ställen går inte att nå med vårt tillfälliga, inhyrda fartyg. Ett fungerande servicefartyg är vårt viktigaste redskap, och förnyandet av det är en stor men nödvändig kraftansträngning för vår förening, berättar distriktschef Jukka Lundell vid Håll Skärgården Ren rf.

Håll Skärgården Ren rf har hand om driften och underhållet av cirka 30 servicepunkter i Bottniska viken och är den enda aktören i området med ett helhetsansvar för båtfararnas avfallshantering. Föreningens buster, Pikku-Roope, som är bekant från Finska viken, har i sommar jobbat tillsammans med det inhyrda fartyget för att täppa till det tomrum som M/S Roope-Botnia har lämnat efter sig. 

– Med Pikku-Roope kunde vi sköta underhållet vid åtta mindre Sälle-stationer, som förra sommaren blev helt utan service på grund av vårt bristfälliga materiel. Utanför Karleby, Jakobstad och Larsmo kunde vi besöka Orrskäret, Remmargrundet, Repskäret, Stora Rummelgrundet, Storpaskarn, Torsö och Öuran. Utanför Vasa användes Pikku-Roope för underhåll på Ritgrund.

Avfallsmängderna vid sopstationerna ökar år för år. Skeppare Mikael ’Mikki’ Thodén väntar redan otåligt på det nya, specialkonstruerade fartyg som är skräddarsytt uttryckligen för det miljövårdande arbetet i Bottniska viken.

– Förra året forslade vi bort nästan tusen stora avfallssäckar från skärgården. I år ökade mängden till över 1 100 säckar. Ett nytt fartyg är nödvändigt för att vi ska kunna upprätthålla Bottniska vikens nätverk av utfärdshamnar och hålla denna särskilt sårbara del av Östersjön ren. För närvarande kommer vi inte åt att reparera något ordentligt eller planera något nytt. Det är sorgligt om vi nu låter ett över 40 år gammalt nätverk förfalla, säger Thodén.

Antalet sugtömningsanläggningar och deras placering kartläggs genom ett projekt som inleddes i maj

Utöver förnyandet av M/S Roope-Botnia har distriktschefen för Bottniska viken, Jukka Lundell, också ett annat projekt på sitt bord: en kartläggning av Bottniska vikens nätverk av sugtömningsanläggningar för toalettavfall och slagvatten.

– Vi klarlägger hur heltäckande nätverket av sugtömningsanläggningar för toalettavfall och slagvatten är i Bottniska viken. Ett mål är att hitta ställen där det skulle finnas behov av nya anläggningar för mottagning av septik- och slagvatten.  På så sätt kan vi förebygga kemikalisering och övergödning i Bottniska vikens område, konstaterar Lundell.

Håll Skärgården Ren rf:s flytande sugtömningsanläggning på Saimen.

Kommunerna i Bottniska vikens område har fått en enkät om detta skickat till sig redan i september. Med hjälp av enkäten reder vi ut i vilket skick de nuvarande sugtömningsanläggningarna är, var de finns och om hamnarna har beredskap för att ta emot avloppsvatten från kemiska toaletter. En enkät kommer också att skickas ut till båtklubbar och segelföreningar, och med hjälp av den önskar vi få in information om sugtömningsanläggningarnas skick, funktion och användningsgrad.

– Vi vill också höra båtfararnas erfarenheter och klarlägga hur användningen av sugtömningsanläggningarna fungerar. Båtfararna kan ge oss värdefull information om ifall de anser att det finns tillräckligt med anläggningar och om de finns på rätt ställen med tanke på båtfararnas behov, berättar Lundell.

Bryggan på Kopparfuruskär skadades i en storm i början av juli.

Stormskador i Vasa skärgård och nya bordsgrupper för dem som vistas på vattnen

Sommaren i Bottniska viken har inte bara präglats av fartygsanskaffningen och projektet för kartläggning av sugtömningsanläggningarna, utan också av mångsidiga underhålls- och iståndsättningsarbeten.

– Med stöd från Vasa stad införskaffades under sommaren nya bordsgrupper till Kopparfuruskär och Lars Björkasskär, som ligger i Vasa skärgård. Med talkobidrag från Vasa stad införskaffades dessutom två Kotakeittiö-eldstäder, varav det ena kommer att installeras på Lars Björkasskär och det andra enligt behov på någon annan ö utanför Vasa. De nya bordsgrupperna och de förbättrade möjligheterna till matlagning är något som gläder dem som vistas på vattnen i området och ökar trivseln vid Sälle-stationerna, säger Lundell glatt.

Man klarade sig inte heller genom säsongen helt utan överraskningar. En julistorm lyckades slita loss ramperna på Kopparfuruskär och Lars Björkasskär.

– Vi blev tvungna att använda oss av hjälp från utomstående för att få ramperna på plats igen, berättar Lundell.

Bottniska vikens natur och skärgård är för många österbottningar en viktig del av det egna arvet

Redan under 1980-talet började Håll Skärgården Ren rf med talkokrafter bygga upp ett nätverk av utfärdshamnar i Kvarkenområdet. Målet var då att utvidga verksamheten från Kristinestad till Jakobstad. År 1982 byggdes nio nya sopstationer vid Bottniska vikens stränder, och de aktiva inom föreningen skötte till en början underhållet av dem med sina egna båtar. Med hjälp av det nya servicefartyget vill vi också upprätthålla det 40-åriga nätverket av utfärdshamnar som har byggts upp med talkokrafter och återuppliva den finländska kulturen av friluftsliv vid vattnen.

– Verksamheten utvidgades så pass att de egna båtarna inte längre räckte till. Priset för den första M/S Roope-Botnia blev över en miljon mark, varav vi fick 660 000 mark från det dåvarande arbetsministeriet. Resten samlade vi in av våra understödjare, berättar Lundell.

M/S Roope-Botnia, som togs ur drift 2021, behöver ersättas så att Håll Skärgården Ren rf kan fortsätta sitt konkreta miljövårdsarbete i den unika Bottniska viken.

Förnyandet av M/S Roope-Botnia tog ett stort kliv framåt när LokalTapiola Österbotten som första understödjande företag donerade 100 000 euro till fartygsprojektet. Hållbarhets- och kommunikationschef Lauri Laaksonen vid LokalTapiola Österbotten anser att anskaffningen av det nya fartyget är betydelsefullt för regionen.

– Österbotten har en unik natur och skärgård, och för många österbottningar är de en viktig del av vardagen, arbetet eller det egna arvet. Som ett livstrygghetsbolag som ägs av våra lokala österbottniska kunder vill vi vid LokalTapiola Österbotten främja områdets välbefinnande och livskraft också ur ett miljöperspektiv. Vi hoppas också att vi genom vårt exempel kan inspirera och sporra andra aktörer i området att donera till projektet.

Bottenviken, som ligger längst inne i Bottniska viken, är ännu relativt näringsfattig. Där är belastningen från mänsklig verksamhet mindre än på andra håll i Östersjön. Bottenviken och Kvarken är de enda delarna av norra Östersjön där havets tillstånd ännu kan klassas som bra. Utan ett aktivt och konkret miljövårdande arbete hotas Bottniska viken, precis som resten av Östersjön, av nedskräpning, övergödning, kemikalisering, förlust av biologisk mångfald och effekterna av klimatförändringen. När du stöder Håll Skärgården Ren rf:s arbete som medlem eller genom att donera pengar så hjälper du oss att ta hand om den känsliga Östersjön och våra tusentals sjöar.

Läs mer