Hoppa till innehållet

I Bottniska viken pågår ett miljöprojekt i miljonklassen – ”skärgården ger utmärkta möjligheter för vistelse i naturen”

Servicefartyget M/S Roope-Botnia måste ofrånkomligen förnyas för att det miljövårdande arbetet i den världsunika Bottniska viken ska kunna fortsätta. Med hjälp av det nya servicefartyget arbetar vi förebyggande mot övergödning och nedskräpning av Bottniska viken och förbättrar avfallshanteringen.

Håll Skärgården Ren rf:s servicefartyg M/S Roope-Saimaa, som blev färdig i 2021. Bild: HL Metal

LokalTapiola Österbotten har som första företag tagit beslutet att stödja Håll Skärgården Ren rf:s fartygsanskaffning till Bottniska viken. Donationen på sammanlagt 100 000 euro används för att förnya M/S Roope-Botnia. För närvarande kämpar Håll Skärgården Ren rf på med ett tillfälligt fartyg i Bottniska viken.

– Håll Skärgården Ren rf gör ett strålande arbete och fartygsanskaffningen är av största vikt för vår region. Österbotten har en unik natur och skärgård, och för många österbottningar är de en viktig del av vardagen, arbetet eller det egna arvet. Som ett livstrygghetsbolag som ägs av våra lokala österbottniska kunder vill vi vid LokalTapiola Österbotten främja områdets välbefinnande och livskraft också ur ett miljöperspektiv. Vi hoppas också att vi genom vårt exempel kan inspirera och sporra andra aktörer i området att donera till projektet, berättar hållbarhets- och kommunikationschef Lauri Laaksonen vid LokalTapiola Österbotten.

Redan under 1980-talet började Håll Skärgården Ren rf med talkokrafter bygga upp ett nätverk av utfärdshamnar i Kvarkenområdet. Målet var då att utvidga föreningens verksamhet från Kristinestad till Jakobstad. År 1982 byggdes nio nya sopstationer vid Bottniska vikens stränder, och de aktiva inom föreningen skötte till en början underhållet av dem med sina egna båtar. Med hjälp av det nya servicefartyget vill vi också upprätthålla det 40-åriga nätverket av utfärdshamnar som har byggts upp med talkokrafter och återuppliva den finländska kulturen av friluftsliv vid vattnen.

– Verksamheten utvidgades så pass att de egna båtarna inte längre räckte till. Priset för den första M/S Roope-Botnia blev över en miljon mark, varav vi fick 660 000 mark från det dåvarande arbetsministeriet. Resten samlade vi in från våra understödjare. Nu står vi på nytt inför samma utmaning, berättar distriktschef Jukka Lundell vid Håll Skärgården Ren rf.

M/S Roope-Botnias skeppare Mikael Thodén väntar redan det nya fartyget. I bakgrunden syns Mikaels kollega och son Emil Thodén. Bild: Christoffer Björklund.

Numera har Håll Skärgården Ren rf hand om driften och underhållet av cirka 30 servicepunkter och är den enda aktören i området med ett helhetsansvar för båtfararnas avfallshantering. På grund av de grunda skärgårdsområdena och det stormiga öppna havet väntar skeppare Mikael Thodén redan otåligt på det nya, specialkonstruerade fartyg som är skräddarsytt just för det miljövårdande arbetet i Bottniska viken.

– Avfallsmängderna vid sopstationerna ökar år för år. Förra året förde vi bort nästan tusen stora avfallssäckar från skärgården. I år ökade mängden till över 1 100 säckar. Ett nytt fartyg är nödvändigt för att vi ska kunna upprätthålla Bottniska vikens nätverk av utfärdshamnar och friluftskulturen till sjöss samt hålla Östersjön ren. För närvarande kommer man inte åt att reparera något ordentligt eller planera något nytt. Det är sorgligt om vi nu låter ett över 40 år gammalt nätverk förfalla.

Riksdagsledamot Janne Jukkola uppmanar företagen att trygga Bottniska vikens framtid

Bottniska viken med sitt öppna hav och sina grynnor och grunda stränder är hemtrakt även för riksdagsledamot Janne Jukkola, som är född i Karleby och fadder för fartygsprojektet.

– Bottniska vikens skärgård ger utmärkta möjligheter för vistelse i naturen. Det nya servicefartyget förbättrar avfallshanteringen till sjöss, förhindrar övergödning och nedskräpning samtidigt som det skapar arbetsplatser vid inhemska företag.  Jag bjuder in företag att dra sitt strå till stacken och understöda det här fartygsprojektet som leder till ökat välbefinnande för Bottniska vikens natur och främjar turismmöjligheterna i regionen.

Hurdan är den nya M/S Roope-Botnia?

Den nya M/S Roope-Botnia måste vara specialkonstruerad och klara av både skärgårdsförhållanden och öppet hav. Den måste kunna ha bärkraft för både toalettavloppsvatten och virke. Andra egenskaper är: lyftkran och förramp, kapacitet för separatinsamlingar av avfall ocg boutrymmen för 2 personer. Vid behov kan det mångsidiga fartyget, som är inhemsk tillverkning, assistera vid räddningsuppdrag och oljebekämpning. Mått: 16 m x 6 m. Hastighet: ca 15 knop.

Undersökningar har visat att vistelse i naturen har positiva effekter på människans hälsa och välmående. Med hjälp av det nya fartyget kan Håll Skärgården Ren rf även i framtiden främja en hållbar vattenturism i Bottniska vikens område och samtidigt stödja rekreationsmöjligheterna i området och dess livskraft.

– Ett synnerligen viktigt mål för Håll Skärgården Ren rf är att möjliggöra ett ansvarsfullt friluftsliv genom att främja hållbara lösningar för turismen utan att rörelsefriheten behöver begränsas. Projektet för att förnya M/S Roope-Botnia är otroligt viktigt. Jag är tacksam över att få vara med och främja det, berättar Jukkola.

Bottniska viken som identitet och livsstil

Ända sedan barn har Mikael, som är skeppare på Bottniska vikens fartyg, guppat med i sin fars och farfars fiskebåtar. Laxrev och åskväder präglade hans barndom och tatueringar med havsmotiv pryder hans kropp. Under sin nästan 30-åriga yrkesbana har Mikael sett hur vattnen blir grumligare, hur båttrafiken har ökat och stugor har dykt upp på stränderna, men han har också sett hur människornas agerande har förändrats.

– Avsiktlig nedskräpning förekommer alltmer sällan och folk är medvetna om båtlivets miljökonsekvenser. Jag tror att vi går i en bättre riktning och att föreningens arbete har spelat en viktig roll här.

Mikael och Emil i arbete. Den gamla M/S Roope-Botnia togs ur bruk 2021. Bild: Christoffer Björklund

Fiskehobbyn, som gått i arv från far till son, ligger Mikael varmt om hjärtat. Sonen Emil Thodén har tagit det nedärvda fiskeintresset till en professionell nivå. Under sommaren tillbringar Mikael sina helger med att fiska tillsammans med sonen eller också är han på sin egen holme i Munsala skärgård – där han också fiskar. Där förmedlar han sina traditioner till sina tio barnbarn. Det här motiverar honom att ta hand om hemmavattnen.

För Mikael är Bottniska viken mer än en arbetsplats – det är en del av hans identitet och livsstil. Skepparens historia är en av många och berättar om Bottniska vikens unika karaktär och varför den måste bevaras för kommande generationer.

– Vi behöver även framöver ett fartyg som lämpar sig för det krävande arbetet och samarbetspartner som vill främja vattnens välmående och människornas möjligheter till rekreation vid vattnet.

Kontakta oss

Chef för medelanskaffning

Anne Ala-Pöllänen

040 189 6406 anne.ala-pollanen@pssry.fi

Läs mer