Underhållssäsongen i Skärgårdshavet är avslutad
Håll Skärgården Ren rf:s servicefartyg i Skärgårdshavet, M/S Roope, har avslutat underhållssäsongen 2024.
– Jag räknade efter i loggboken att vi under säsongen har gjort sammanlagt 493 besök vid Sälle-stationerna. Säsongen inleddes i april och vi slutade köra i mitten av oktober. På veckosluten är vi ju inte ute, och några dagar har också gått åt till fartygsunderhåll. Den brådaste tiden inföll naturligtvis mitt under bästa semestertid, alltså från midsommar till slutet av juli, berättar M/S Roopes befälhavare Eetu Koskinen.
Skräp, skit och skrot bort från skärgården
Under säsongen tömde M/S Roope skärgårdens Sälle-stationer på 110 m³ septikavfall, cirka 82 000 kg blandavfall samt cirka 40 000 kg glas och metall. Dessutom lastade vi på ett trettiotal storsäckar avsedda för bygg- och renoveringsavfall, utöver storsäckarna från skrotinsamlingsveckan. En fullpackad säck väger i genomsnitt 500 kg.
Den populära särskilda veckan för skrotinsamling ordnades även denna sommar i samarbete med Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab(du flyttas till en annan tjänst). Denna gång genomfördes insamlingen i Pargas och Kimitoöns skärgård. M/S Roope samlade ihop över 52 000 kilo skrot. Sydvästra Finlands Avfallsservice Ab:s storsäckar var en stor hit under insamlingsveckan: hela 46 säckar köptes. Insamlingen fick också in 6 590 kg farligt avfall och 7 779 kg el- och elektronikskrot (SER), bägge avfallsmängderna var nya rekord. – Det är viktigt att få bort skrotet från skärgården och det är särskilt viktigt att det farliga avfallet tas om hand och behandlas på rätt sätt, betonar Håll Skärgården Ren rf:s distriktschef Katriina Murto.
I fråga om insamlingen av uttjänta båtar tog vi ett mellanår. Syftet med mellanåret är att effektivisera och utveckla insamlingen.
Grundlig dockning av M/S Roope
I slutet av säsongen tillbringade M/S Roope två veckor i docka. Den mest synliga åtgärden var att fartyget målades. Skrovet besiktigades, gammal färg avlägsnades och fartyget målades om och zinkanoder och propellrar byttes ut. Dessutom kommer Marad PMS-system, donerat av Rederi Ab Nathalie, att installeras på Roope för att möjliggöra bättre övervakning av underhållsarbetet på fartyget.
– Roope är nu ny och ståtlig och väntar på nästa säsong! Åtminstone under de kommande fem åren kommer vi att klara oss med basunderhåll. Nästa år tar vi också i bruk systemet Marad PMS, som har utvecklats för planering och bokföring av underhållet. Tack vare systemet underlättar vi det tekniska underhållet av fartyget och skapar bättre förutsättningar för att kunna förutse behovet av åtgärder. Roope är säker, funktionell och snygg, konstaterar en nöjd Eetu Koskinen och påminner än en gång alla som rör sig i skärgården:
– Den här väldiga mängden blandavfall som vi har lastat på Roope under säsongen har på något sätt också tagit sig ut till öarna. Jag vill uppmana alla att ännu noggrannare överväga vad man tar med sig ut i skärgården, om det är nödvändigt och hur man packar det.
Säsongsavslutningen föranleder tack
– Säsongen var än en gång intensiv och arbetsfylld. Eftersom det varma vädret höll i sig långt in på hösten fortsatte många med båtlivet längre än vanligt, och det här återspeglade sig också i användningen av Sälle-tjänsterna. Jag vill rikta ett varmt tack till vår yrkeskunniga besättning, våra samarbetspartner och våra medlemmar, som möjliggör vår verksamhet för ett renare båtliv, summerar Katriina Murto säsongen 2024.