En betydelsefull resa
Klasslärare Pirita Saksa vid Tahvio skola i Reso skrev ett våravslutningstal till sin avgångsklass i lågstadiet. Klass 6B har sedan tredje klass utfört ett målinriktat miljöarbete och tillägnat sig den kunskap som Snygg Beach-fadderskolsprogrammet erbjuder
Ni hade matsäck, städhandskar och sittunderlag nedpackade i era ryggsäckar då vi gav oss i väg på cykel mot vårt första Snygg Beach-talko till Hahdenniemi, vår fadderskolsstrand. Vi har alltid cyklat tillsammans till stranden. Ibland har vi stannat till och klappat får. En gång kastade vi oss ner på en bädd av säv på naturstigen Uikkupolku.
Jag har fått se er växa upp från första parkett. Jag har fått vara den person som ni först har visat ett skräp ni hittat på stranden för, innan det registrerades i skräprapporten. Jag har under fyra års tid med förundran betraktat ert undersökande och observerande sätt att arbeta. Den här aktiviteten utanför klassrummets väggar har stärkt er relation till naturen och gjort er bekanta med er näromgivning. Ni har blivit tänkande aktörer som framför era egna åsikter och värnar om miljövärden.
Vi har fått göra den här resan tillsammans, guidade av koordinatorerna för Snygg Beach-fadderskolprogrammet: Julia, Pinja och Ellen. De har handlett oss i hur man agerar ansvarsfullt för att hålla vattnen och stränderna rena och har gett oss av sin tid, sin kunskap och, det viktigaste, sin närvaro. Den här resan har gett oss något som vi inte kunde ha lärt oss från en lärobok. Stressfria talkostunder med lunchpauser på bryggor, konkreta erfarenheter och upplevelser, diskussioner och delade skratt har gett även mig en plats på era sittunderlag. Jag har alltid haft någonstans att slå mig ner. Det har varit värdefullt att få göra denna resa tillsammans med er. Jag har lärt mig att man måste låta saker få ta den tid de tar och att man måste lyssna till gruppen. Det som gör det betydelsefullt är också upplevelserna av att ha fått vara en del av gruppen. På våra utflykter har vi fått lugna ner oss och de har utgjort en motvikt till arbetet i klassrummet. Detta helhetsbetonade sätt att i naturen få lära sig om miljön och om hur man bör agera för miljöns bästa har inte bara stärkt er relation till naturen utan också ert välbefinnande och er emotionella kompetens och kamratkompetens.
Vårens städtur, som samtidigt blir den sista på vår gemensamma resa, ligger ännu framför oss.
Framför er hägrar redan nya stränder och vatten. Fortsätt vara nyfikna, ta hand om era medmänniskor och bry er om naturen även i fortsättningen. Jag packar redan mitt eget sittunderlag inför vår utflykt i maj. Ni hade bestämt att klassens belöningspris skulle användas för en matsäck som vi tillsammans skaffat från en butik längs vår rutt. Städhandskarna är redan nedpackade i ryggsäcken. Vi stannar säkert till vid fåren även denna gång.
Vi ses igen på stranden!
Pirita Saksa