Hoppa till innehållet

Fraktfartyg får inte längre släppa ut sitt avloppsvatten i Östersjön – för båtfarare har det här redan varit förbjudet i nästan 20 år

Riksdagen godkände i början av december ett lagförslag som förbjuder fartyg att släppa ut sitt avloppsvatten och vatten från svaveltvättar i Östersjön. I Finlands kustvatten träder förbudet i kraft från och med början av juli 2025. Utvidgningen av förbudet från småbåtar till att också gälla passagerar- och fraktfartyg är resultatet av ett enträget arbete som pågått i flera decennier.

Toalettavloppsvatten innehåller stora mängder näringsämnen som leder till övergödning i Östersjön och ger upphov till bland annat algblomningar. I bilden samlar Roska-Roope in blågrönalger i Skärgårdshavet. Bild: Origin by Ocean

För passagerarfartyg har det i flera år varit förbjudet att släppa ut avloppsvatten i Östersjön. I och med den nya lagstiftning som riksdagen godkänt utvidgas förbudet så att det också gäller fraktfartyg, som till största delen fortsättningsvis släpper ut sitt avloppsvatten direkt i Östersjön. Bakom lagändringen ligger flera år av frivilliga åtgärder och samarbetet Ship Waste Action, som har initierats av Baltic Sea Action Group (BSAG).

– Lagändringen är en fantastisk demonstration av kraften i att arbeta tillsammans. Genom att involvera banbrytande företag från speditörer, rederier, hamnar, hamnmäklare och agenter till avfallshantering var det möjligt att visa att hållbarhet bara är en fråga om vilja. Som ett resultat antogs lagen enhälligt, berättar verkställande direktör Ville Wahlberg vid BSAG.

Marinbiolog Jutta Vuolamo vid Håll Skärgården Ren rf ser förbudet som ett viktigt kliv framåt när det gäller att minska näringsbelastningen och övergödningen i Östersjön. I och med den nya lagstiftningen blir Finland nu en föregångare när det gäller att bekämpa näringsutsläpp från fartyg. 

– Inte ens på det globala planet har man tidigare stiftat så här ambitiösa lagar, så Finland föregår nu med ett värdefullt exempel för staterna i hela Östersjöområdet. Toalettavloppsvatten innehåller stora mängder näringsämnen som leder till övergödning i Östersjön och ger upphov till bland annat algblomningar.

Båtar har inte fått släppa ut sitt avloppsvatten inom Finlands territorialvatten på nästan 20 år

Finland har redan tidigare varit en föregångare när det gäller att stifta lagar för stävja övergödningen av vattendragen. Utsläpp av toalettavloppsvatten från småbåtar totalförbjöds i Finland år 2005. Förbudet var det första i sitt slag i hela Östersjöområdet.

– Båtfararnas toalettavloppsvatten har stått i fokus för Håll Skärgården Ren rf:s arbete i 40 års tid. Redan på 1980-talet arbetade vi aktivt för att förhindra utsläpp av toalettavloppsvatten från småbåtar inom Finlands territorialvatten. Vi började redan på 1990-talet bygga upp ett nätverk av sugtömningsanläggningar i Finland innan förbudet mot utsläpp av båtarnas avloppsvatten trädde i kraft 2005, berättar Vuolamo.

Veneen septitankin tyhjennys käynnissä.
Ett fungerande och täckande nätverk av sugtömningsanläggningar är en grundläggande förutsättning för att båtfarare ska kunna röra sig till sjöss utan att belasta Östersjön och insjöarna. Bild: Erik Saanila

För största delen av båtfararna är det numera en självklarhet med sugtömning, men ännu i denna dag är det beklagligt vanligt att tömma ut sitt toalettavloppsvatten direkt i Östersjön eller någon insjö.

– Finländska båtfarare är i allmänhet mycket ansvarskännande. Trots det har en del av båtfararna förundrat sig över varför de borde använda sig av sugtömningsanläggningar då fraktfartygen får dumpa sitt avloppsvatten direkt i i havet. Den nya lagstiftningen som gäller fraktfartyg fungerar som ett exempel och en motiverande åtgärd – nu när alla farkoster förbinds att följa gemensamma lagar så skyddar vi Östersjön tillsammans, oavsett storleken på fartyget eller båten, konstaterar Vuolamo.

Ett fungerande och täckande nätverk av sugtömningsanläggningar är en grundläggande förutsättning för att båtfarare ska kunna röra sig till sjöss utan att belasta Östersjön och insjöarna. Håll Skärgården Ren rf kartlägger för närvarande antalet sugtömningsanläggningar och deras placering i Bottniska viken och på Saimen. Med hjälp av kartläggningsprojekten vill man skydda de känsliga vattendragen och minska de skadliga effekterna av båtlivet.

– Det mer övergripande målet för projekten är att minska näringsutsläppen och övergödningen. I praktiken reder vi ut i vilket skick de nuvarande anläggningarna är, var de finns och om det finns behov av nya sugtömningsanläggningar i Bottniska viken eller på Saimen, berättar Vuolamo.

Läs mer