Hoppa till innehållet

En dag ombord på servicefartygen på Saimen

Hoppa ombord på våra Sälle-fartyg för en dag och följ vårt vardagliga arbete på Saimen. Vår kommunikationsexpert Terhi Takkinen hängde med befälhavare Pasi Vahtola och däcksman Jouni Lahtinen under en lång tisdag och rapporterade från M/S Roope-Saimaa.

Transporterna av vedlass löper smidigt med servicefartyget M/S Roope-Saimaa, som färdigställdes 2021.
Kl 08.00 Nyslott

M/S Roope-Saimaa med fartygsbesättning vaknar upp till en ny morgon i hamnen i Nyslott, dit vi anlände dagen innan för ett evenemang där folk fick bekanta sig med fartyget. Vår första uppgift för dagen är att på väg till vår depå i Nyslott stanna till i Riihisaari vid ångpråmen S/S Mikko för att tömma Mikkos septiktank. Vid depån lastar vi på långved och kompletterar i övrigt vårt förråd av förnödenheter som behövs för underhållet, såsom wc-papper och strö till utedassen.

Kl 09.05 Koivukanta

Dagens underhållsrutt går från Nyslott mot Puumala. Den första utfärdshamnen på vår rutt är Koivukanta som också är känt som Joris strand. Vi för ved till hamnen och – såsom vårt underhållsteam har i uppgift – städar utedassen och tömmer sopstationen på skräp. – Det här alldeles grundläggande underhållsarbetet är nog ett coolt jobb, kommenterar Jouni Lahtinen, som är däcksman på M/S Roope-Saimaa.

Det regelbundna underhållet i hamnarna kräver resurser, och största delen av kostnaderna täcks av HSR rf:s medlemsavgifter.
Kl 10.15 Piispan huvila

Efter att ha kört en liten stund svänger vi in till Piispanhuvila för att hämta avfall och se till att allt är i skick. Platsen utstrålar den rofyllda atmosfären hos en gammal gård, och i det varma solskenet bildar gården med sina äppelträd en mycket vacker miljö.

Piispanhuvila.
Kl 11.15 Tuohistonsaari

Rutten inkluderar en avstickare till Tuohistonsaari. I hamnen finns en sopstation och en brasring. Platsen är särskilt vacker och skyddad tack vare sina klippor som fungerar som vågbrytare samt en sandbukt. Rutten från Nyslott mot Puumala går genom Vekaransalmi. Visste du att bron över Vekaransalmi är Finlands femte längsta bro? Den är 639 meter lång och ersatte färjan när den öppnade 2019. Efter Vekaransalmi svänger vi mot andra sidan av Partalansaari för följande uppdrag. Partalansaari är för övrigt en jättestor ö, som har mer än 80 större och mindre sjöar!

Kl 13.00 Fornborgen i Sulkava

Vi kommer fram till Linnavuori utfärdshamn i Pisamalahti. Här har även en vältränad båtfarare utmärkta möjligheter till en stunds motion när man raskt ger sig upp på Linnanvuori för att beundra Saimens vackra landskap. Vi ser till utedassen, sopstationen och den täckta grillplatsen. Vi får också positiv respons på vårt arbete av några förbipasserande friluftsmänniskor. Sådan respons gör en dassrengörare varm om hjärtat.

Jouni Lahtinen, däcksman på M/S Roope-Saimaa.
Kl 14.15 Privat strand

Allt emellanåt ombeds vi att utföra specialuppdrag mot betalning. Det kan t.ex. vara att hämta skrot från stugor på öar eller mer speciella jobb där vår lyftkran behövs. Nu råkar vår rutt lämpligt nog gå förbi en privatperson som behöver få en ny boj monterad vid sommarstugan. Vi svänger in till stranden, lyfter med vår lyftkran den väl förberedda bojen med sina kedjor och tyngder och sänker ner den på rätt plats.

Kl 15.15 Kylmäsaari

Ett snabbt och alldeles vanligt stopp vid Kylmäsaari; vi sköter utedassen, grillplatsen och sopstationen. Nu är vi redan nära Puumala, men dagens uppdrag tar oss ytterligare en bit förbi Puumala. Det börjar regna.

Kl 17.05 Kiviniemi

Ibland är vår uppgift verkligen ytterst specifik. Eftersom vi har ett nytt fint fartyg och en lyftkran med bra kapacitet kan vi vid behov rentav hjälpa myndigheterna. I Puumala hade det gått lite för vilt till under veckoslutet och en småbåt som hade vansinneskört av och an hade slutligen sjunkit vid bryggan i Kiviniemi. Trots att regnet redan öser ner lyfter vår besättning med hjälp av lyftkranen upp båten med motor och allt på Roope-Saimaas däck. Båten hamnar på soptippen.

Kl 18.45 Puumala

Puumala hamn. Den genomblöta besättningen har äntligen fått avsluta sin arbetsdag. –Vi byter de paltor som blivit genomvåta i ösregnet och tar hand om oss själva – det är kanske aldrig så gott med pizza som efter en avslutad dag, konstaterar M/S Roope-Saimaas befälhavare Pasi Vahtola.

Pasi Vahtola, befälhavare på M/S Roope-Saimaa.