Bottniska vikens nya fartyg sjösattes i Karleby
Håll Skärgården Ren rf:s projekt för byggandet av ett nytt servicefartyg för Bottniska viken har nått en viktig deletapp: fartyget sjösattes framgångsrikt vid Kewatec Shipyards varv den 8 oktober.


Det nya fartyget har byggts med tanke på Bottniska vikens grynnor och blåsiga förhållanden. Det är 16,5 meter långt och 5 meter brett och ersätter M/S Roope-Botnia, som byggdes på 1990-talet och nu redan tagits ur bruk. Med det nya fartyget underhåller Håll Skärgården Ren rf Bottniska vikens nätverk av utfärdshamnar inom ett område mellan Malax och Karleby. Med hjälp av fartyget samlar man upp skärgårdens sopor och tömmer torrtoaletter och sugtömningsstationer ute till havs. När fartyget planerades beaktade man även möjligheten att kunna assistera vid bekämpningen av miljöskador och andra räddningsuppdrag.
Håll Skärgården Ren rf upprätthåller ett nätverk av cirka 30 utfärdshamnar i Bottniska viken och är den enda aktören i området med ett helhetsansvar för skötseln av vattenturisternas avfallshantering. Tack vare fartyget kan det värdefulla arbetet i området fortsätta även under kommande decennier. Samtidigt upprätthåller och främjar man den finländska kulturen kring friluftsliv till sjöss i Östersjöns nordligaste område.
– Det här är utan vidare en storinvestering, men samtidigt en investering i framtiden. Varje företagssponsor tar oss närmare målet att vår skärgård kan hållas ren och livskraftig även för kommande generationer, summerar Håll Skärgården Ren rf:s distriktschef Jukka Lundell.
Det nya servicefartyget inleder sitt arbete våren 2026. Med hjälp av fartyget kan Håll Skärgården Ren rf fortsätta sitt arbete för att förebygga övergödning och nedskräpning i Bottniska viken och komplettera områdets avfallshantering.
En stor investering och en investering i vår framtid – ditt stöd behövs!
De totala kostnaderna för fartygsprojektet uppgår till cirka 1,45 miljoner euro. Offentligt stöd har beviljats av NTM-centralen ur EU:s landsbygdsfond, som stöder miljö- och klimatinvesteringar. Projektet stöds också av flera betydande företag och stiftelser: LokalTapiola Österbotten, Weisell-stiftelsen, Kongsberg Maritime, Kewatec Shipyards, KWH Group, UPM och Larsmo kommun.
– Ett sådant här nätverk av utfärdshamnar är ovärderligt med tanke på naturen, eftersom tjänsterna finns där den vanliga infrastrukturen inte når: på öar där de kommunala aktörerna inte har resurser att verka. Att upprätthålla nätverket av utfärdshamnar är det minsta vi, som aktörer inom den tredje sektorn, kan göra för att bevara Bottniska vikens havsnatur för kommande generationer, betonar verksamhetsledare Katja Rytkönen vid Håll Skärgården Ren rf.
Vi söker fortsättningsvis nya sponsorer för finansieringen av fartyget. På skrovet och hyttens ledstänger har det reserverats plats för sponsorernas logor – och synligheten är garanterad eftersom fartyget sommartid rör sig mellan Malax och Karleby varje vardag och besöker många olika evenemang.