Hoppa till innehållet

Både människan och miljön drar nytta av att du skippar plastpåsen

Veera Säilä representerade Håll Skärgården Ren rf och tog emot donationen som överräcktes av Kappahls regionchef för södra Finland Nina Tikka (t.v.) och Kappahl Finlands landschef Mikaela Kosk (t.h.).

Håll Skärgården Ren rf:s huvudsamarbetspartner Kappahl har lyckats minska kundernas användning av plastpåsar med nästan 80 procent genom initiativet One Bag Habit, som togs i bruk inom kläd- och skobranschen 2017. Kappahl donerar vinsterna på försäljningen av plastpåsar – mer än tre miljoner euro – till organisationer som främjar hållbar utveckling. I Finland donerade Kappahl mer än 51 000 euro till Håll Skärgården Ren rf för organisationens verksamhet och implementerade talkoprogrammet för strandstädning Snygg Beach i sina butiker.

Färre plastpåsar som används flera gånger – det är målet för initiativet One Bag Habit inom kläd- och skobranschen. Initiativet innebär att de medverkande organisationerna, såsom Kappahl, tar betalt för plastpåsarna i sina butiker. Målet är att minska förbrukningen av plastpåsar och öka medvetenheten om deras skadliga miljökonsekvenser. Initiativet lanserades 2017 och sedan dess har antalet plastpåsar som säljs i butikerna minskat med flera miljoner. Dessutom har vinsterna på försäljningen av plastpåsar donerats till organisationer som främjar hållbar utveckling.

– Numera låter nästan 80 procent av våra kunder bli att köpa en plastpåse. De flesta av dem har en egen plastpåse med sig och många använder också återanvändbara kassar, såsom tygkassar. Tillsammans har vi skapat en ny hållbar vana och initiativet har blivit en win-win-situation för hållbar utveckling, som är till nytta för både människan och miljön, förklarar hållbarhetschef Sandra Roos på Kappahl.

Vinsten på försäljningen av plastpåsar går oavkortad till organisationer som arbetar för att förhindra nedskräpning av naturen i de länder där Kappahl har butiker. I Finland stöder Kappahl Håll Skärgården Ren rf:s verksamhet med intäkterna från kampanjen One Bag Habit.

Kappahl är en av HSR rf:s huvudsponsorer och våren 2023 plockade personal från Kappahls butiker och kontor i Finland skräp på stränderna för att stödja Snygg Beach – HSR rf:s tioåriga talkoprogram för strandstädning.