Hoppa till innehållet

Håll Skärgården Ren rf:s (HSR rf) Finlands Skräpfisk-kampanj vann huvudpriset samt ”Årets idé” -priset i Vuoden Mainos -tävlingen i Logomo på torsdagskvällen den 31.1.

Juryn för Vuoden Mainos motiverade att kampanjen skiljde sig ur mängden och att idén fungerar bra både som print, spel, Facebook-livesändning och lärobokmaterial.

Bakom idén och förverkligandet stod helsingforsarna Kuisma Väänänen, AD-copy, och Akseli Kouvo, copy.

”Vårt mål är att få folk att märka att den vanligaste skräpfisken i våra vatten inte alls är mörten, utan skräp som vi människor har slängt dit. Förutom att visa hur vanliga dessa ”skräpfiskar” är, vill vi också få tittaren att förstå hur gammal till exempel en ”plastflaskefisk” kan bli, upp till 1 000 år.” berättar Akseli och Kuisma.

Vuoden Mainos -tävlingen är menad till marknadsföringskommunikation som riktas till Åbos marknadsområde. Idén och konceptet till Vuoden Mainos och Vuoden Mainostorstai -kampanjerna kommer från grundaren av företagskollektivet Grundlagen, Mari Tauler. Huvuddomare för juryn är Hasan & partners VD Eka Ruola. Som domare fungerar Tommi Laiho (VD, Folk Finland), Sanna Laakkio (VD, MARK), Kasper Strömman (Årets grafiker 2013 och influencer), Minna Koskelo (framtidsdesigner) och Laura Andersson (copywriter, Drama Queen Communications).

Finlands vanligaste skräpfiskar presenterades i Skräpfisk-liven på sommaren 2018

I juli 2018 ordnade HSR rf en nästan fyra timmar lång livesändning på sin Facebook-sida. Som stjärnor i showen såg vi Finlands vanligaste skräpfiskar glida runt i ett akvarium. Med skräpfiskar avses i detta sammanhang typiska skräp som hittas i havet, såsom plastpåsar och plastflaskor. Det kan ta allt mellan 100 och 1000 år för dem att sönderdelas till mikroplaster i havet. Med detta livejippo ville vi lyfta fram det alarmerande tillstånd våra vattendrag befinner sig i: om vi fortsätter skräpa ner i samma takt kommer det år 2050 att finnas mer skräp än fisk i våra vattendrag.

Du kan stöda 50-åriga Håll Skärgården Ren rf:s kamp mot nedskräpningen av vattendrag genom att bli medlem eller genom att beställa Finlands Skräpfisk-postern från HSR rf:s nätbutik: www.roope-tuotteet.fi.

PSS_A2_final_MERI netti

Vuoden mainos 2018 Roskakala Säilä Kouvo Väänänen Tuomisalo Sandberg

Kampanjens arbetsgrupp: HSR rf:s informatör Veera Säilä, kampanjens skapare Akseli Kouvo, Kuisma Väänänen och Minja Tuomisalo, samt HSR rf:s informatör Ida Sandberg.

Närmare information:

Ida Sandberg
Håll Skärgården Ren rf
informatör
+358 40 457 11 82
ida.sandberg@pssry.fi

Kuisma Väänänen
AD och copywriter
+358 40 824 65 86
kuismavaananen@gmail.com